Přeskočit na hlavní obsah

Já a FANFIKCE

Krásný den, knihomolové!

Při svém asi desátém návratu k Elysejskému klíči jsem se rozhodla sepsat tento článek na téma mého vztahu (pohledu, názoru) k fanfikcím (výlučně jen ze světa Harryho Pottera, nikdy jsem nečetla nic jiného ani mne to nějak zvlášť neláká).

Všeobecně se ve svém okolí setkávám buď s absolutní neznalostí nebo s názorem, že fanfikce je pouze sprosté vykrádání již existujících děl a ten, kdo je píše nebo čte, by se měl stydět. 
Já měla dřív stejný názor, než se mi podařilo proniknout do tohoto světa hlouběji. Přiznám se bez mučení, že jsem před manželem schovávala čtečku po celou dobu, co jsem Elysejský klíč četla poprvé. 
Jenže s každou další stránkou se můj názor měnil.
Teď, po pár letech "sbližování", můžu bez obav říct, že existuje HNED NĚKOLIK  fanfikcí, které se mi líbí DALEKO VÍC než původní originál. Jsou to milionkrát poutavější příběhy s naprosto úžasnými zápletkami, originálním pojetím magického světa, mnohem smysluplnějším průběhem boje proti straně Zla a rozhodně s neodfláklým koncem. V mnoha případech se jedná o slash (tedy příběh, který popisuje sexuální vztah dvou mužů), s čímž já tedy rozhodně nemám absolutně žádný problém, a po přečtení Klíče prostě vím, že Harry a Ginny k sobě napasují :D
Doporučila bych každému, aby si pár (těch dobrých, samozřejmě) fanfikcí přečetl a udělal si vlastní názor, protože není nic horšího než papouškování. Můžete jako takový odrazový můstek použít tento článek, kde až do nebe vychválím ty příběhy, které mě zasáhly nejvíce.

Svět fanfikce vytvořil celou řadu zkratek a pojmů, které se Vám bude hodit znát, pokud se chystáte si něco přečíst. Nebudu tu vypisovat celý sáhodlouhý seznam, ale sepíšu ty zkratky, které jsou podle mě nejdůležitější:
Slash - jak už jsem psala výše, je to povídka, ve které je popisován vztah dvou mužů
Preslash - povídka, ve které se schyluje ke vztahu dvou mužů, ale skončí dřív, než k tomu dojde
AU - neboli alternative universe - v povídce jsou změněna některá důležitá fakta z předlohy
Canon - neboli kánon - zahrnuje úplně všechny informace, které v případě Harryho Pottera napsala jeho autorka, J.K.Rowling, většina fanfikcí je pak tedy logicky non-canon
OC - neboli original character - originální postava, kterou obvykle vymyslí autor fanfikce
Angst - v povídce jsou důležité silné emoce - strach, deprese - hlavní postava v nich psychicky trpí
Darkfic - temná, smutná, depresivní fanfikce většinou se špatným koncem, častokrát obsahuje smrt postav
Drabble - krátká povídka o 100 slovech
Snarry - povídky s párem Harry a Severus
Drarry - povídky s párem Harry a Draco
Severitus - Severus je Harryho otec

Můžeme jít na to?

Elysejský klíč napsala česká autorka, Alice O´Really.
(Jen tak na procvičení, tahle fanfikce je Snarry Slash, AU)
Můj příběh začíná na posledních stránkách šesté knihy. Jednoduše si neumím představit, že by Harry poslušně čekal ukrytý ve stínu, zatímco vyčerpaný a zraněný Albus čelí Smrtijedům…Zásadní prohřešek proti světu paní Rowlingové je ten, že v Elysejském klíči jsou všichni o jeden rok mladší. Důvod je prostý – domnívám se, že kouzelník dosáhne plnoletosti v okamžiku, kdy se jeho magie ustálí a on se tak ocitne na svém magickém vrcholu; protože respektuji hranici plnoletosti 17 let a současně potřebuji, aby plnoletý byl až po absolvování sedmého ročníku, v mém příběhu nastoupil do Bradavic o rok dříve. Ostatní odchylky, velké, malé, úmyslné či neúmyslné, mi snad laskavý čtenář odpustí. Je tedy počátek června 1996, Albus Brumbál právě vypil smrtelný jed chránící viteál, Severus Snape, vázaný Nezrušitelným slibem k Narcisse Malfoyové, za ním spěchá na astronomickou věž a Harrymu chybí necelé dva měsíce do šestnáctých narozenin…
Mám několik oblíbených knih, které mě uchvátily a četla jsem je několikrát, ovšem tahle fanfikce je úplně jiný level, úplně jiný vesmír. Vracím se k ní klidně i několikrát za rok, už znám prakticky každé slovo každé strany, ale stejně je to pořád to nejlepší, co se mi kdy dostalo do rukou!
Harry a Severus jsou tak dimenzionálně jiní, než jak je napsala J.K.Rowlling, že je prostě nejde nemilovat, okamžitě se Vám vryjí hloboko do srdce a nepustí. Od chvíle, kdy jsem četla Elysejský klíč poprvé, se můj pohled na vztah těchto dvou mužů naprosto změnil. Už nikdy pro mě nebudou jen profesor a žák!
Ten, kdo od tohoto rozsáhlého příběhu očekává sex a oplzlosti na každé straně, bude šeredně zklamaný, protože vím jistě, že na světě existuje jen málo podobně něžných knih. Vztah Harryho a Severuse plyne nenuceně jako řeka, je od začátku do konce sladký, a i když není úplně nevinný, neurazí ani prudérní duši. 
"Zvláštní věc... Dostat, co bytostně potřebujete ke své existenci - prostě proto, že jste požádali."
Zcela souhlasím s tím, co o této fanfikci napsala Belldandy: Alice mi dokázala s překvapující lehkostí vnutit věci, o kterých jsem si myslela, že na ně nepřistoupím. Tak to prostě vypadá, když někdo umí psát.


Kámen manželství napsala americká autorka Josephine Darcy.
(Snarry Preslash, AU, OC)
Aby se vyhnul machinacím ministra, musí si Harry vzít zpěčujícího se Severuse Snapea. Ale sňatek je jenom začátek Harryho problémů. Voldemort se vrátil a už zanedlouho může Harryho manželství rozhodnout o osudu světa.
Variací na vynucené manželství Harryho a Severuse je mraky (mraky, mraky, mraky, mraky... fakt mraky), ale Kámen manželství (samozřejmě, je to jen můj osobní názor) je jednoznačně nejlepší. Bohužel je nedokončený, ale já pevně věřím tomu, že se jednoho dne všichni my, skalní fanoušci, konce dočkáme.
Kouzelnický svět, který Josephine ve svém příběhu vykreslila, je prostě senzační. Strašně jsem se do tohoto světa zamilovala a bylo hrozně těžké vrátit se k tomu "obyčejnému, nudnému" světu kouzelníků, jak ho vymyslela J.K.Rowling. Pokusím se Vám ho pár slovy přiblížit, abyste pochopili, v čem spočívá jeho kouzlo: Jejich kultura je hodně prorostlá se středověkem, protože souboje probíhají za pomoci hůlky a meče (umění meče je považováno za černé, je tedy převážně výsadou čistokrevných a Zmijozelů), hlava Domu (neboli rodu) nosí na zádech vytetovaný svůj erb (Severus s tetováním na zádech je prostě prudce sexy), stejně tak dědic Domu (jeho tetování je bledé a zabarví se v den "nástupu do funkce"), používá se oslovení Lord atd.. Celých šest procent populace jsou kouzelníci, ovšem jen elita (studenti Bradavic a dalších kouzelnichcých škol) mají tolik moci, aby mohli opravdu čarovat. Většina jich žije na nezakreslitelných panstvích nebo dokonce celých ostrovech, kde staví domy, pěstují plodiny, chovají dobytek a žijí tak, jak je to naučili jejich předkové. Z generace na generaci si předávají doma vyrobené hůlky, s kterými provádí ty nejjednoduší úkony, na které jiným stačí jen pomyslet, natož aby se obtěžovali třeba jen s mávnutí rukou. Většina "vyvolených" by své postavení brala jako poctu, ne však Harry, s touhou zachránit všechno a všechny, který to vidí jako povinnost pomáhat. 
"Harry viděl selhání, kde ostatní viděli hrdinství. Viděl smrt a prokletí, kde jiní viděli vítězství a slávu."
Stejně jako u Elysejského klíče, ani od tohoto příběhu nečekejte sex na každé straně. Josephine Darcy opustila Harryho a Severuse daleko před touhle mírou důvěry, takže kromě pár polibků (přesněji tří) je to "zcela bezpečné".


Osvobození (Harryho Pottera) + Hledání klíče napsala autorka jménem Sarini.
(Severitus, Slash, AU)
Severusi Snapeovi se začínají zdát sny, sny skutečné jako vzpomínky. Co se mu snaží jeho mysl sdělit? Dějově navazuje na Fénixův řád, tedy logicky nezahrnuje dění Prince dvojí krve a následující vývoj. Stejně jako náš běžný svět obsahuje slash.
V této fanfikci je Harryho partnerem jiný kouzelník než Severus (což dá rozum, když jsem Vám hned na úvod prozradila, že se jedná o Severitus neboli povídku, kdy je mezi těmi dvěma vztah dítě - rodič). Musím říct, že v tomhle konkrétním případě k sobě dokonale pasují. Dlouho jsem přemýšlela, jestli Vám prozradím jeho jméno, ale pokud se někdo rozhodne tuto povídku číst, všimne si, že v žádném popisu není identita Harryho milence odhalena, proto si i já tuto informaci nechám pro sebe. 
Narazíme zde na trochu víc sexu než v předchozích povídkách (o docela hodně), ale já osobně s tím nemám problém, ba právě naopak.
Nee, nejsem čuně! 
Prostě mi sex mezi dvěma muži přijde stejně normální jako mezi mužem a ženou nebo dvěma ženami!
Harry se v této povídce hned na začátku pokusí svým vlastním způsobem vyřešit problém s věštbou, což dá do pohybu lavinu událostí, během nichž zjistí pravdu o svých rodičích (prozradím Vám, že v tomto konkrétním případě má tak trochu tři), objeví velice užitečnou vlastnost jedné své vzácné schopnosti a v neposlední řadě najde pravou lásku, což ho k smrti vyděsí.
Překlad druhé části, Hledání klíče, ještě není dokončený (a bůh ví, jak dlouho to ještě bude trvat), takže si ani nedoufám troufat věřit, že se někdy dočkáme překladu závěrečné části, Closing the Door



Strom poznání napsala autorka jménem Philo.
(Snarry Slash, AU, OC)
Harry se po prázdninách vrací do sedmého ročníku rozhodnutý změnit status quo a zakládá v Bradavicích třídu pro nápravu magie... Kdo budou jeho žáci? A co má Harry Potter společného s tajemným Alexem, kterého Severus Snape potká v Děravém kotli?
To vše se dozvíte ve Stromu poznání, v povídce plné lásky, napětí a romantiky, odvahy a zrady...

Co napsat o téhle fanfikci?
Je troškičku přehnaná v tom, jakou mocí můžou určití kouzelníci vládnout, ale líbí se mi... až na konec, který je... no, kdyby tento příběh končil jinak, vůbec bych se nezlobila. Ale to mu absolutně nic neubírá na poutavosti a skvělém příběhu.
Harry se vrací do Bradavic s tím, že pokud má Voldemotra porazit, potřebuje mít po svém boku silné kouzelníky... a ty taky ve zdech Bradavic najde a rozhodne se je učit, bez ohledu na to, jestli se ve finální bitvě postaví za něj nebo proti němu. Ač občas používá dost drastické a kontroverzní prostředky, aby dosáhl stanovených cílů, jeho jednání přináší velice plodné ovoce.


Je ještě pár fanfikcí, které jsem četla a nebyly vyloženě špatné, ale slib byl jen ty nejlepší z nejlepších, takže tímto svůj článek končím. Tak trochu doufám, že alespoň jednoho čtenáře přesvědčím, aby se (když už do ničeho jiného) pustil do Elysejského klíče... a láska ke zbytku přijde později, to Vám slibuju.

Mějte se krásně a brzy na viděnou u dalšího článku.
Zdroj obrázků: google.com

Komentáře

  1. Máte nedorozumění se svým milencem, které vedlo k rozchodu, a pokusili jste se s ním smířit, ale nedává vám pozitivní odezvu a máte pocit, že se ve vašem vztahu něco nedaří a potřebujete rychlé řešení , kontaktujte Dr. Ajayi ještě dnes a postarejte se o to, aby se váš milostný život vrátil k tomu nejlepšímu s vaší bývalou, Dr. Ajayi mi pomohl obnovit mír v mém domě, protože můj manžel mě opustil na 9 měsíců a žil s jinou ženou a nikdy nechtěl vraťte se domů, ale s pomocí sesilatele kouzel Dr. Ajayiho se vrátil domů po 3 dnech poté, co doktor Ajayi provedl silné kouzlo obnovy. Pokud tedy potřebujete rychlé řešení ve vztahu nebo manželství pomocí kouzelníka, kontaktujte Dr. Ajayiho nyní na e-mailu: drajayi1990@gmail.com nebo Viber / Whatsapp:
    +2347084887094

    Může také provést následující kouzlo níže
    1. Loterie kouzlo
    2 Kouzlo štěstí
    3. Kouzlo k výhře u soudu
    4. těhotenství kouzlo
    atd..

    OdpovědětVymazat
  2. Moje nekonečná chvála patří tomuto hlubokému zaklínačovi, který stojí za napodobení Děkuji, doktore. Ahoj lidi, jmenuji se Donna 38, žiji v San Francisco Bay v Kalifornii. Můj emocionální život nabral velký spád a bylo mi požehnáno, protože mě k němu doporučil rodinný přítel, který se stal sestrou, bolest byla tak nesnesitelná, že mě traumatizovalo, protože mě trápily noci, díky nimž jsem málem mizerný a prázdný asi rok před mým setkáním s Dr. Egwali, který mi pomohl oživit to, o čem jsem si myslel, že je pryč. Věřte mi, zpočátku jsem byl také nedůvěřivý kvůli mým různým setkáním s řadou kouzelníků a webových stránek, které byly na pokraji přivedení mého milého manžela zpět ke mně, vždy jsem stál silný a také jsem věděl, že musí existovat spolehlivé místo, které by pomohlo mému vlastní divočina, byla to opravdu velmi špatná situace, pak Kathy našla článek doktora Egwaliho a dala mi ho, kontaktoval jsem ho a vysvětlil, čím procházím, pak musel provést určitý rituál, při kterém byly dodrženy všechny nezbytné postupy, protože to úžasné setkání, v němž byl náš život tak barevný, protože od té doby byl ideálním manželem, kterého jsem kdysi ztratil a miluji vůči sobě i dětem .. Ještě jednou díky, doktore, můžete se k němu připojit na kterémkoli z těchto médií a být šťastnou duší jako já doufám, že najdeš štěstí!

    Viber / WhatsApp: +2348122948392
    E-mail: dregwalispellbinder@gmail.com

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Skleněný trůn Tag!

Krásný den, knihomolové! Jako omluvu za mou nevalnou aktivitu za posledních pár týdnů jsem si pro Vás připravila další TAG. Tentokrát je tématem Skleněný trůn , protože nedávno vyšla Věž úsvitu, přišlo mi to takové symbolické ;) Na tento konkrétní TAG jsem narazila na webu  Emie´s Nook , přeložila si ho, trochu poupravila podle svých představ a pracovala na něm opravdu dlouho, protože je jednak docela obsáhlý, jednak bylo pár otázek opravdu záludných a mě dalo nemalou práci přijít s odpovědí. Přesto jsem si každou chvíli s ním opravdu užila a doufám, že Vám se bude líbit. Tak jdeme na to! Lysandra: Kniha, jejíž česká obálka je hezčí než ta zahraniční Úplně jako první mě napadla kniha Štěstí ve stínech od Lynn Flewelling (první díl série Noční běžci), protože tu obálku strašně miluju, a potom, co jsem zjistila, jaký byl originál, jsem opravdu moc vděčná za to, že udělali novou. Abraxos: Kniha, která je lepší zevnitř než zvenčí Opět další úplně jednoduchá otázka

Pár faktů o mé maličkosti...

Krásný den, knihomolové! Sepsala jsem pár faktů ohledně mé maličkosti, abych Vám alespoň trochu přiblížila "svět, ve kterém žiju" aneb malé pootevření dveří mé duše pro ty z Vás, které by to třeba zajímalo.  FAKT č.1 Jsem prvorozená dcera, u které rodiče projevili naprosto "neobyčejnou kreativitu" a dali mi jméno po mé mámě, tedy Pavla (jen tak mimochodem náš malý rodinný vtípek: moje máma je Pavla, já jsem Pavla a můj manžel je Jaroslav, jeho máma se jmenuje Pavla a táta Jaroslav... umíte si představit, jak "úžasné" je sejít se v jedné místnosti?).  FAKT č.2 Je mi 25let . Narodila jsem se pár dní před Vánocemi (konktérně 15.) a považuju prosinec za nejkrásnější období v roce (spolu s podzimem, samozřejmě). FAKT č.3 Mám půlroční dceru Zoe a manžela Jaroslava , který je mou první láskou (nepočítám ty nevinné lásky ze školky a prvního stupně základky, kdy se každý vodil za ručičku chvilku s tím a chvilku s tím a připadal si strašlivě dospěle), s